Chinese group apologises


A Chinese group, Malawi Zhejiang Chambers of Commerce, has apologised to Malawians for alleged racist offences committed by Chinese citizen Lu Ke at Njewa in Lilongwe.

The apology follows a BBC investigative TV documentary ‘African Eye’ which exposed Ke for exploiting children in the area.

The report shows the China national taking videos of Malawian children in which he made them say demeaning things about, among others, their being black and African.


The organisation has said in a statement that The Sunday Times has seen the conduct of Ke, whose victims called Shushu, which means uncle in Chinese, does not represent views and perception of the Chinese community in Malawi.

“As a Chinese community in Malawi, we strongly condemn this behaviour with indignation. We hereby apologise to the whole society in Malawi,” the statement reads in part.

The organisation which, among others, carries out a number of humanitarian initiatives in some parts of the country has said they are beneficiaries of the peaceful co-existence between Malawians and Chinese.


They have, therefore, pledged to cooperate with relevant law-enforcing agencies in investigating the matter.

“Our organisation will cooperate with relevant departments to resolve the incident as soon as possible and give explanation to the people of Malawi,” the statement adds.

According to the statement, Malawi Zhejiang Chambers of Commerce has since established The African Family Poverty Relief Foundation to help Malawian Farmers achieve prosperity through livestock farming.

Meanwhile, Centre for Democracy and Economic Development Initiative (Cdedi) has demanded the Chinese government or Ke to compensate the children he allegedly abused.

Cdedi Executive Director Sylvester Namiwa made the demand during a press conference in Lilongwe Friday warning that his organisation would write to the Chinese Embassy on the demand.

“We will have endless demonstrations if no compensation is made and if this man is not brought to book,” Namiwa said.

The Chinese Embassy in Lilongwe, in a statement published this week, condemned the video and pledged to assist in ensuring that the matter is properly addressed.

Ke was shooting 380 videos a day earning him about K77 million but was paying the children less than $1.

Facebook Notice for EU! You need to login to view and post FB Comments!
Show More

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker